Minä ja sinä
Teksti: Rainer Friman Kuva: Eero Ketola
Tunne terve
hengellisyys- teoksessaan Peter Scazzero käsittelee myös kahden itsenäisen
persoonan suhdetta toisiinsa. Tämän hän tekee maailmankuulun juutalaisen
teologin Martin Buberin teorialla "Minä - se ja Minä - Sinä"- teorialla.
"Minä - se " suhde tarkoittaa sitä, että en näe Sinua persoonana, vaan välineenä, esineenä. Toinen ihminen on vain väylä minulle, jonka kautta toteutan itseäni ja päämääriäni. Saatamme nopeasti ajatella, että noin tekevät narsistit, mutta ei "terveet" ihmiset.
On totta, että narsisti toimii sairaalloisen itsekeskeisesti kohdellessaan muita ihmisiä. Mutta entä me "terveet?" Pidämmekö me toista ihmistä persoonana, jota kuuntelemme tasavertaisena ihmisenä? Emme useinkaan aina. Otetaan esimerkki juuri keskustelusta. Emme kuule, mitä hän sanoo, koska keskustelemme hänen kanssaan vain siksi, että hän kuuntelee minua. Tällainen on hyvin yleistä esimerkiksi sielunhoidossa. Emme kuule toisiamme, koska yritämme muuttaa toisiamme. Emme ymmärrä, että toinen ihminen voi "muuttua" ainoastaan, jos hän tulee kuulluksi.
Tästä on hieno esimerkki Jeesuksen ja syntisen naisen kohtaamisessa Sykarin kaivolla. Nainen tuli kuulluksi. Jeesus antoi hänelle itsenäisen, tasavertaisen oikeuden olla ihminen, " Minä" Jeesuksen seurassa. Muuttuminen alkoi tämän prosessin jälkeen. Nainen otti vastaan Jeesuksen ja riensi kertomaan kaikille, että hän oli kohdannut elämänsä pelastajan.
Olemme persoonia. Annetaan toistenkin olla.