Mitä Raamatun mukaan tapahtuu, kun kuulet Jeesuksesta?

24.03.2023

Teksti: Mari Halkola. Kuva: Eero Ketola

Mitä Raamatun mukaan tapahtuu, kun kuulet Jeesuksesta? Matteuksen evankeliumi antaa vastaukset.


Luku 13

jae 3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään.

jae 4 Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne.

jae 5 Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljon maata, ja ne nousivat kohta oraalle, kun niillä ei ollut syvää maata.

jae 6 Mutta auringon noustua ne paahtuivat, ja kun niillä ei ollut juurta, niin ne kuivettuivat.

jae 7 Toiset taas putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne.

jae 8 Ja toiset putosivat hyvään maahan ja antoivat sadon, mitkä sata, mitkä kuusikymmentä, mitkä kolmekymmentä jyvää.

Siemen on se sana, jonka kuulet. Se voi pudota tien oheen, mikä tarkoittaa, ettet välitä sanasta.

Kallioperälle tippunut sana taas otetaan ilolla vastaan, mutta sillä ei ole juurta eikä se kestä. Sinun täytyy lukea Raamattua ITSE ja rukoilla ITSE, jos haluat juuriesi kasvavan ja uskon pysyvän.

Orjantappuroihin pudonneet siemenet kuvaavat ihmistä, joka kyllä ottaa sanan vastaan ja jolla on juuriakin, mutta jonka elämään tulevat muut asiat tärkeämmiksi ja vievät sen paikan, mikä kuuluisi Jumalalle.

Hyvään maahan pudonneille on edessään riemullisin tulevaisuus. He kuulevat sanan, ottavat sen vastaan, kasvattavat juurta eivätkä anna minkään tulla hänen ja Jumalan väliin. Tällainen ihminen alkaa kasvattaa satoa taivasten valtakuntaan eli toimimaan niin, että muutkin kuulevat pelastuksesta ja saavat maistaa tekojensa kautta Jumalan hyvyyttä.

Kuka sinä olet näistä tänään? Minä tahdon olla tuo hyvä maa ja kantaa satoa taivasten valtakuntaan.